Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.10.2013 13:24 - Не убивайте уморените даскали...!
Автор: minabk Категория: Поезия   
Прочетен: 3289 Коментари: 6 Гласове:
19

Последна промяна: 02.06.2015 11:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
     Не убивайте уморените  даскали...!  

          Международен празник на учителя е. И защо ли на никого не му е празнично?! Питам и отговор не искам.
        Имаше някога един филм: „Уморените коне ги убиват, нали?”Е, това заглавие се превърна в тъжна метафора на учителския живот в моята родина.
         Няма да се обръщам към институциите. Те са бездушни и безлични. Със същия успех мога да се обърна към тоалетната чиния с молба да ми облекчи бъбречната криза...

         Ще се обърна към хората – към колегите, към приятелите, към добрите, неозлобени, неординерно мислещи хора.Към младата, красива и интелигентна колега, която се нахвърли върху мен, защото, според нея, работя малко. Към всички по-млади хора – хора в активна възраст между 30 и 50години...

         Голяма част от вас не са живели толкова, колкото аз съм работила. Сами вижте – работила съм 37 години.С всяка измината година са се трупали стрес, огорчения, болести...Вие сигурно не помните времето на белите тебешири и черните дъски, когато един учител гълташе средно по 8 килограма прах на учебна година.Вие сигурно не помните времето, когато дори магнетофоните (каква дума само –остаряла е заедно с предмета, който назовава) бяха рядкост и урокът се държеше единствено върху дробовете, гласните струни и нервите на учителя...Вие сигурно не помните времето, когато трябвашеда бъдете заклет и активен комунист, за да получите назначение в родния си провинциален град. Вие не помните, когато всеки доклад, всяко изказване, всяка статия започваха с цитати от Маркс, Ленин, Тодор Живков. Когато, за да се заемете с научна работа трябваше да сте жител на Пловдив, като минимум...И така нататък. Абсурдни времена бяха, не по-малко абсурдни от днешните.

         И ние издържахме, и се справихме с достоинство. Но колко сили и нерви струваше запазването на достоинството... Само хора от моето поколение могат да кажат.
         Вие, които сте на по 27, 30 години още не сте преживели нищо драматично. Какво драматично, ще кажете...Е, ще дам пример със себе си – кома, смърт на дете, развод, безработица. Три пъти избягване от  хватката на смъртта.Вие не сте разнасяли в одеало умиращия си баща между скенера, рентгена и спешното отделение.Вие не сте преживели истинска загуба и трагедия.Вие не сте загубвали любимата си работа по политически причини.Не се е налагало да завършвате второ висше образование, защото това, на което сте посветили 14 години от живота си , вече е станало ненужно и не може да ви храни...Не сте преживели всичко това и затова мислите, че някаква неразбория по доставка на учебници е повод да излеете върху някого, който е по-възрастен и ви изглежда по-беззащитен, всичката натрупана злъч в душата си.

         Затова обществото е измислило правила  - емпатия, любов, прошка. Има младежки програми в западните страни, където младежите цяла седмица носят на себе си тежести от порядъка на 30 кг , за да почувстват поне за кратко как усеща тялото си един възрастен човек. И да беше само тялото...
         И когато се дразните, защото според вас работим бавно и малко, спомнете си всичко това.Защото е имало и много радостни мигове. Но и положителните емоции изтощават сърцето. Не знам дали въобще сте се замисляли за това.Защото човек не е работеща машина.

        Да, аз също мисля, че всички деца заслужават млади и енергични учители.Но обществото не се интересува от нас, изтощените, натрупалите хронични болести и операции. Когато аз започвах работа, учителите можеха да се пенсионират на 50(!) години...Аз от първия ден на моята работа – в далечната 1977 година съм започнала да плащам на два пенсионни фонда – на държавен и на учителски. За да мога да се пенсионирам предсрочно...И сега, почти на 58 години, краят на учителската ми кариера не се вижда...

        Има хора, които просто падат и умират на работното си място.Те не умират от естествена смърт. Те са убити. Убити са от непосилната вече за тях работа, от безхаберието и злобата на обществото, от крясъците на талантливите родители на  гениални деца, от ежедневния стрес за спазване на срокове.

        Е, аз не искам да последвам тяхната съдба. И много хора от моето поколение не искат. Не ме разбирайте погрешно. Не пиша всичко това, за да се оплача, или да ви упрекна.Пиша всичко това, за да ви покажа какво ви чака, ако не се обедините, и не започнете да правите всеки ден по нещо за промяна на статуквото.Вместо да си изливате злобата на по-старите и по-болните от вас, погрижете се да промените света около себе си така, че да не ви застигне същата съдба.Защото, може и на вас да не ви пука за мене, но на мене ми пука за вас. Затова се разплаках от вашите обиди .Защото дори ви обичам. Не може да ме обиди човек, на когото не държа.Аз държа на вас, по-младите, по-умните, по-здравите и по-красиви колеги. И се надявам вашият  професионален живот да бъде по-добър. Но това няма да се случи, ако незабавно не се заемете с това да го промените!
         Честит Световен ден на учителя!

Ваша: Мина Карагьозова - учител, поет, преводач, публицист, лауреат на наши и международни литературни награди




Гласувай:
19



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Пожелавам да
05.10.2013 14:10
има повече учители като вас! Този текст показва, че сте запазили достойнството си въпреки всичко, което сте преживели. Сигурна съм, че сте предали този важен урок и на учениците си.
Особено харесвам това, че за разлика от ваши колеги тук, вие не криете самоличността си. Честит празник!
цитирай
2. poncho12 - здр
05.10.2013 16:25
знам,че не е по темата ти но как се качва видео от друг сайт
цитирай
3. sestra - Честит и на Вас!
05.10.2013 18:29
С пожелания за чист път на разбиране, здраве и хармония.
цитирай
4. minabk - Благодаря за отзивите и за моралната подкрепа
05.10.2013 21:02
Благодаря. Нали разбирате, че не мога да отправям анонимно послание...Какво послание би било това и кой би му обърнал внимание. Затова, поех риска да се намерят хора, които да ме оплюят сега, или по друг повод; Няма да бъде за пръв път.Христос казва:"Мен са гонили и вас ще гонят." Казва го на учениците си, но сега Той има повече от милиард последователи и ученици.И аз считам себе си за част от този християнски милиард.
Благодаря за пожеланието на sestra.Наистина това са най-важните неща, към които се стремя.
По отношение на качването на видео, аз съм качвала само от You tube. Има специална опция долу вдясно, когато пишете нов постинг.
цитирай
5. skarif - Г-жо Карагьозова!
02.11.2013 17:38
Г-жо Карагьозова, искам да знаете, че думите Ви много ме развълнуваха. В рамките на един постинг засягате всички проблеми на образователната ни система и на целия ни живот, на цялото ни битие... Искам да Ви кажа, че Вие и хората от Вашето поколение заслужавате този празник, а ние все още не сме получи правото да го чувстваме като свой...
Искам още да знаете, че на младите Ви колеги също не им лесно- и те се борят с морални, житейски и всякакви дилеми в своето съществуване. Вашите проблеми в съвремието ни имат друго изражение и, повярвайте, днес е също толкова, ако не и по-трудно, да упражняваш тази достойна за уважение професия.
Желая Ви повече спокойствие, много обич от страна на Вашите възпитаници и дано отношението и признанието им успеят да осмислят пътя Ви и да смекчат горчивината, която и ние- Вашите последователи, носим! Светъл празник!
цитирай
6. minabk - Благодаря за разбирането и одобрението.
09.11.2013 14:18
Искам да знаете, че аз наистина обичам и одобрявам по-младите колеги, просто съм за толерантност между поколенията.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: minabk
Категория: Поезия
Прочетен: 56855
Постинги: 33
Коментари: 49
Гласове: 204
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930